×

سوالات متداول در رابطه با ثبت لوگو و برند +مدارک مورد نیاز

لوگو و طراحی لوگو فروش 18 اکتبر 2021

در تعریف علم تجارت جمهوری اسلامی ایران علامت تجاری و یا نشان تجاری هم طراز و برابر با دو کلمه لاتین برند و لوگو دیده شده است. در اصول تعریفی همه این نام ها دارای یک تعریف یکسان هستند و به هر علامت و نشانی که بتواند به عنوان نماد تجاری و یا نشان محصولات یک شرکت تجاری و یا خدماتی و یا یک موسسه غیر تجاری و حتی به عنوان یک نماد برای تعیین خدمات و کسب و کار افراد حقیقی به کار برود نشان تجاری ، علامت تجاری و یا هر یک از دو مورد برند و لوگو گفته می شود.

 

اصول حاکم بر رقابت در بازار اقتضا می کند که فعالان اقتصادی با هدف تعیین خدمات و محصولات خود و ایجاد تمایز بین انها با سایر محصولات از این لوگوها استفاده نمایند. ضمنا لوگو نه تنها عنوان تعیین و تمیز دهنده محصولات شرکت ها است بلکه عنصر حرکت اقتصادی شرکت ها به سمت فروش بیشتر با تکیه بر لوگو برای معرفی و بازاریابی محصولات می باشد.

 

اما همانگونه که آروده شد لوگو یا علامت تجاری هم توسط افراد حقیقی و هم اشخاص حقوقی می تواند به ثبت رسانده شود و الزام داشتن شخصیت حقوقی شایعه ای بیش نیست. قانون تجارت ایران این علامت ها را مستلزم حمایت و پشتیبانی تشخیص داده چرا که به عنوان یک اثر معنوی و ارزشمند از نظر ریالی و معنوی می شناسد. به همین دلیل به اشخاص مختلف حقیقی و حقوقی توصیه می کند که قبل از استفاده از این علامت ها حتما آنها را به ثبت برسانند.

 

تشخیص ارزشمند بودن یک برند یا لوگو با وجود تعیین المان های ارزش افرین در لوگو ها محقق می شود و این المان های چیزی نیست جز طراحی و منحصر بودن برند و ارتعاشات ذهنی و خلاقیت طراحان این برند ها. به همین دلیل

برند و یا لوگویی که حاصل کپی برداری  و یا مشابهت انگاری از سایر برند ها باشد قطعا ارزش معنوی ندارد و نمی توان انها را به ثبت رساند. چرا که در صورت نبود اعتراض از طرف مالک برند دیگر باز هم ارزش افرینی برای لوگو انجام نشده است.

 

البته لوگو ها باید شرایط زیادی را متحمل شوند تا قابلیت ثبت داشته باشند که قبلا در این خصوص توضیحات اکملی اورده شد. از این رو چنانچه برندی قابلیت های ثبت داشته باشد و ارزش حمایتی برای خود قائل باشد باید با مشورت یک مشاور کاردان اقدام به تهیه اظهارنامه برند و طی مراحل ثبت آن نموده و لوگو به ثبت رسانده شود.

 

با ثبت لوگو امکان سو استفاده و کپی برداری و دزدیده شدن ارزش های معنوی و مالکیتی برند ممکن نخواهد بود و برند بطور انحصاری در اختیار خواسته های مالک واقعی لوگو خواهد بود.

برای ثبت لوگو باید ابتدا از سایت اداره مالکیت معنوی و پس از موافقت با لوگو بصورت حضوری در خود اداره مالکیت معنوی برای تکمیل پرونده و ثبت نهایی اقدام شود.

 

در این پروسه قانونی به همراه داشتن وکیل و یا مشاور خبره توصیه  می شود . این پروسه نیازمند تهیه مستنداتی است که بسته به حقیقی بودن و یا حقوقی بودن متقاضی به شکل زیر می باشد:

 

  • یک نسخه کپی از آگهی تاسیس ، هر نوع تغییرات مانند تغییر نام ، آدرس و تغییر مدیر عامل و همچنین روزنامه تاسیس به همراه درج تغییرات

  • یک نسخه کپی از مجوز های شرکت شامل پروانه بهره برداری و جواز تاسیس

تبصره : چنانچه مجوزی به نام شرکت وجود ندارد و شرکت رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل به صورت شخصی داشته باشند برای ثبت قابل قبول می باشد .

  • کپی کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیر عامل شرکت

  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت

  • ارائه یک نمونه از علامت تجاری مورد تقاضاد در ابعاد ۱۰*۱۰

  • مهر شرکت

 اشخاص حقیقی

  • کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی

  • کپی جواز کسب و یا هرگونه مجوز فعالیت

  • کپی کارت بازرگانی به نام متقاضی

  • یک نمونه از علامت تجاری مورد درخواست در ابعاد ۱۰*۱۰

………………………………………………………………………………………

سوالات متداول:

۱-مدت زمان اعتبار لوگوی ثبت شده چند سال است و آیا قابل تمدید است؟

=پس از ثبت لوگو به مدت ۱۰ سال حق استفاده از آن به انحصار شما در می آید و هیچ شخص دیگری حق استفاده از آن را نخواهد داشت. پس از پایان این اعتبار ۱۰ ساله به مدت ۶ ماه برای تمدید آن فرصت خواهید داشت و اگر در این مهلت ۶ ماهه لوگوی خود را تمدید نکنید هر شخص دیگری می تواند آن را به نام خود ثبت کند.

۲-آیا یک شرکت می تواند چندین لوگو و برند داشته باشد؟

=بله، معمولا شرکت ها و کارخانه هایی که دارای طیف گسترده ای از محصولات هستند می توانند برای معرفی بهتر محصولات خود برای هر شاخه و گروه یک لوگو و برند متفاوت انتخاب کنند

۳-آیا برای استفاده از حروف و اعداد لاتین در لوگو شرایط خاصی مورد نیاز است؟

=بله، برای اینکه بتوانید از اعداد و حروف لاتین در برند و لوگوی خود استفاده کنید باید قبلا کارت بازرگانی خود را دریافت کرده باشید.

۴-چنانچه شرکت مجوز نداشته باشد ولی شخص مدیر عامل مجوز لازمه را داشته باشد آیا می توان از آن برای ثبت لوگو استفاده کرد؟

=بله، چنانچه مجوزی به نام شرکت وجود نداشته باشد ولی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل به صورت شخصی این مجوز را داشته باشند برای ثبت لوگو می توان از ان استفاده کرد.

۵-اگر لوگوی مورد نظر خود را ثبت کنم آیا اشخاص دیگر هم می توانند از آن استفاده کنند؟

=خیر هیچ کس به جز صاحب لوگو که لوگو و نشان تجاری به نامش ثبت شده قادر به استفاده از آن نیست و در صورت سوء استفاده و کپی برداری از لوگو، شما می توانید از شخص متقلب شکایت کنید و حتی غرامت دریافت کنید.

۶-آیا بدون داشتن شرکت می توانم لوگوی خود را ثبت کنم؟

=بله، همه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی می توانند لوگوی مورد نظر خود را ثبت کنند و اشخاص حقیقی برای ثبت لوگو نیازی به ثبت شرکت ندارند.

۷-هدف از ثبت لوگو چیست؟

=لوگو یا همان نشان تجاری با هدف ایجاد تمایز بین محصولات و خدمات یک شرکت با دیگر شرکتها و همچنین محصولات و خدمات یک شخص حقیقی با اشخاص دیگر کاربرد دارد و به عنوان ابزاری برای معرفی و شناخته شدن محصولات یک شرکت و یا یک شخص در بازار به کار می رود.

۸-منظور از لوگو چیست؟

=منظور از لوگو هرگونه علامت و نشانی است که بتواند به خوبی محصولات و خدمات یک شرکت تجاری و یا یک موسسه غیر تجاری را معرفی کند و همچنین به عنوان یک نماد برای معرفی خدمات و کسب و کار افراد حقیقی به کار برود.

لوگو فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ایا میدانید لوگو یا آرم چیست؟

لوگو فروش 12 فوریه 2020

انواع لوگو را بهتر بشناسید(۱)

لوگو فروش 12 فوریه 2020

لوگو با آرم چه فرقی میکنه؟

لوگو فروش 12 فوریه 2020
تمام حقوق این وبسایت متعلق به logofrosh.ir میباشد