×

تفاوت بین تصاویر برداری یا وکتور و تصاویر پیکسلی یا شطرنجی چیست؟ بخش اول (تصاویر پیکسلی یا شطرنجی)

دسته‌بندی نشده لوگو فروش 15 ژوئن 2020

تصاویر برداری یا وکتور و پیکسلی در وضوح تصویر ، میزان جزئیاتی که در آن قرار دارد و جای استفاده از آنها متفاوت است. مهم است که تفاوت و اینکه چه زمانی از آنها استفاده کنیم را بدانیم.. مهم نیست که شما یک طراح تازه کار ، یک متخصص فصلی یا یک بازاریاب هستید که به دنبال استخدام یک طراح هستید. هر دو تصاویر شطرنجی و برداری بسته به پروژه مورد نظر ، مزایا و معایب خود را دارند.

 

پاسخ سوال به آنچه شمات میخواهید خلق کنید بستگی دارد.ما به تفاوت های ظریف بین تصاویر شطرنجی یا پیکسلی در مقابل وکتور خواهیم پرداخت و به شما کمک می کنیم تصمیم بگیرید که کدام فرمت متناسب با پروژه شما است.

  • تصاویر پیکسلی

تصویر پیکسل چیست؟

 

تصویر  پیکسلی یا شطرنجی هر نوع  گرافیک دیجیتالی  که از پیکسل هایی ساخته شده بر روی یک شبکه استاتیک ساخته شده است. پیکسل مربعی از رنگ هایی است که از ترکیب نور قرمز ، سبز و آبی ساخته شده است (همچنین به عنوان زیر پیکسل نیز شناخته می شود).

به یک پیکسل  مانند موزاییک فکر کنید: از نزدیک آن فقط به نظر می رسد یک سری مربع است ، اما از دور یک تصویر شکل می گیرد. اگرچه شبکه پیکسل قابل مشاهده نیست ، اما طراحان هنگام ایجاد گرافیک در یک برنامه پیکسلی مانند فتوشاپ ، به آن می افزایند. هر زمان که از ابزار برس برای ایجاد یک تصویر دیجیتالی استفاده می کنید ، هر حرکت و ضربه براش پیکسل هایی را در طول مسیر قلم مو اضافه می کند – تعداد پیکسل ها بستگی به اندازه سند فتوشاپ و شعاع قلمویی که استفاده می کنید دارد. هنگام عکاسی یا فیلمبرداری ، لنز نور منعکس شده را به پیکسل های رنگی ریز تبدیل می کند که برای شکل دادن به یک تصویر دیجیتالی واقع گرایانه ترکیب می شوند.

 

از آنجا که هر پیکسل به فضایی در شبکه اختصاص داده شده است ، تصاویر پیکسلی  به رزولوشن وابسته هستند. این بدان معنی است که تصاویر شطرنجی بدون اعوجاج تغییر اندازه نمی دهند زیرا تعداد پیکسل ها ثابت هستند. هرچه پیکسل بیشتر باشد ، از کیفیت (وضوح تصویر) بالاتری برخوردار است ، با توجه به اینکه در صورت مشاهده از فاصله ،  ترکیب رنگهای بیشتر به وجود می آید در عین حال ، تعداد پیکسل کمتر به معنای این است که یک تصویر به اندازه   یا پیکسل کوچک ظاهر خواهد شد زیرا تغییر اندازه زیاد نیست و پیکسل های کافی برای ایجاد سایه های بدون درز وجود ندارد.

 

مزایا  و معایب تصاویر پیکسلی یا شطرنجی::

مزایا::

۱-تصاویر پیکسلی یا شطرنجی زمانی که میخواهید ظرافت های گردینت رنگی و سایه دار کردن آنها را نشان دهید انتخابی خوب هستند.به عنوان مثال وقتی در حال ویرایش عکس یا نقاشی تصاویر ایلیوستریتور هستید – به دلیل مقدار اطلاعات رنگی که می توانند در اختیار داشته باشند.

۲- مزیت بعدی شما می توانید هر پیکسل را برای ویرایش دقیق بزرگنمایی کرده و ویرایش کنید.

 

۳-بسیاری از افکتهای بافت پیشرفته(texture effects) با تصاویر شطرنجی به بهترین وجه کار می کنند.

 

معایب:

۱-مقدار اطلاعات پیکسل و رنگ به این معنی است که بدون داشتن ماسک پیچیده ، جداسازی قسمت های خاص تصویر دشوار است.

۲-اندازه فایلها بزرگتر از فرمتهای بردار هستند.

۳- تصاویر پیکسلی یا شطرنجی دارای محدودیت هایی با مقیاس پذیری هستند. به عنوان مثال ، چاپ در مقیاس بزرگ مانند یک بیلبورد به یک فایل عظیم با تراکم پیکسل بالا احتیاج دارد.

۴-شما باید اندازه مورد نظر تصویر خود را از قبل تعیین کنید که در صورت ایجاد تغییر غیر منتظره در پروژه ، تطبیق آن دشوار می شود.

 

. چه موقع  از قالب پیکسلی استفاده کنیم؟

پیکسل یک قالب پیش فرض برای عکاسی ، فیلم و رسانه های تحت وب است. وقتی صحبت از تصویر می شود ، پیکسل به دلیل میزان جزئیات امکان پذیر برای عکسبرداری و تصاویر در مقیاس بزرگ ایده آل است. از طرف دیگر ، پیکسل نمی تواند برای آرم ها استفاده شود و در هنگام استفاده برای چاپ به وضوح بالا بستگی دارد.

 

در اینجا یک راهنمای کلی وجود دارد که بهتر است کدام یک از پروژه ها از تصاویر پیکسلی استفاده کنند:

۱-عکاسی

۲-تصویر برداری دیجیتال و نقاشی

۳-هر تصویری که از عکاسی یا کولاژ استفاده کند

۴-کارت پستال

۵-طراحی وب

۶-اپلیکیشن موبایل

۷-ایکن یا نمادهای عکاسی

۸- تبلیغات بنری

۹-تصاویر برای شبکه های اجتماعی

۱۰-هر طرح دیگری که برای استفاده الکترونیکی در نظر گرفته شده باشد

 

 

-انواع فایل و نرم افزار برای تصاویر پیکسلی یا شطرنجی::

فرمت ها :

  • JPG
  • GIF
  • PNG
  • TIFF
  • RAW
  • PSD

نرم افزارها :

  • Photoshop
  • After Effects
  • Procreate
  • Corel Paint-Photo
  • GIMP

 

پایان بخش اول”

لوگو فروش

تمام حقوق این وبسایت متعلق به logofrosh.ir میباشد